< Попер   ЗМІСТ   Наст >

Ключові поняття

класична філософія історії; прогресистська філософія історії.; просвітницька філософія історії; історичний прогрес; класична німецька філософія історії; регресистська філософія історії; історичний регрес; циклічна філософія історії; історичний коловорот; некласична філософія історії; матеріалістичне розуміння історії; суспільно-історична теорія; суспільно-економічна формація; вчення про формацію; співвідношення абстрактного і конкретного в історії; суспільство; конкретно-історичний підхід.

Завдання і запитання

  • 1. Що таке класична філософія історії?
  • 2. Назвіть основні напрямки розвитку класичної філософії історії та схарактеризуйте їх.
  • 3. Які основні ідеї визначають філософсько-історичну концепцію Аврелія Августина?
  • 4. У чому полягає принципова новизна філософсько-історичних поглядів Монтеск'є щодо його попередників?
  • 5. Розкрийте суть філософсько-історичної системи Вольтера.
  • 6. Які основні риси характеризують історичний прогресизм Тюрго?
  • 7. Що, за Кондорсе, визначає історичну картину прогресу людського розуму?
  • 8. Чи є філософсько-історична система Гердера послідовно просвітницькою? Обгрунтуйте свою відповідь.
  • 9. Що таке всезагальна історія у всесвітньо-громадянському плані в тлумаченні Канта?
  • 10. Що є основним критерієм поділу всесвітньої історії за Фіхте? Дайте аналіз його періодизації історичного процесу.
  • 11. Які основні ідеї характеризують Шеллінгове розуміння історії?
  • 12. Дайте власну оцінку основних положень філософсько-історичної системи Гегеля.
  • 18. Що таке регресистське трактування історії і коли воно набуває особливого значення?
  • 14. Чому філософсько-історичні погляди Монтеня є регресистськими? Аргументуйте свою відповідь аналізом його "Спроб".
  • 15. Які філософсько-історичні ідеї Руссо визначають регресистський характер його бачення історії?
  • 16. Що таке циклічний напрям філософії історії?
  • 17. Які причини зумовлюють особливе значення коловоротних теорій історії у стародавньому суспільстві?
  • 18. Чому циклічні концепції історії знову виступають на перший план саме у переломні періоди всесвітньої історії?
  • 19. Дайте аналіз концепції історичного коловороту Полібія.
  • 20. Охарактеризуйте основні ідеї коловоротної історичної теорії Сим а Цяня.
  • 21. Дайте порівняльний аналіз циклічної філософії історії Віко з концепцією Полібія.
  • 22. Розкрийте основні відмінності некласичної філософії історії від класичної.
  • 28. Чому вчення про суспільно-економічні формації можна розглядати як завершення класичної і перший начерк некласичної філософії історії?
  • 24. Розкрийте основні значення поняття "суспільно-історична теорія".
  • 25. З'ясуйте основні характеристики формаційного підходу до вивчення історії.
  • 26. Простежте основні етапи розробки поняття "суспільно-економічна формація".
  • 27. Розкрийте зміст поняття "суспільно-економічна формація". Доведіть його полісемантичність.
  • 28. Як поєднується у засновників марксизму діахронічний та синхронічний аспекти розробки поняття формації?
  • 29. Чи є справді конкретно-історичним підхід Маркса до розвитку суспільства? З'ясуйте можливості та межі формаційного аналізу історії.

Примітки

  • 1 Те, що на пізній стадії попередньої, наприклад, давньогрецької, давньоримської чи давньокитайської культури ці напрями вже набували значення нелінійних, око сучасного дослідника не фіксує внаслідок великої дистанції в часі.
  • 2 Августин Блаженный. 0 Граде Божием: В 22 кн. — М.: Изд-во Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, 1994. — Т. 4. — С. 408—404.
  • 3 Там само. — Т, 2. — С. 178—174.
  • 4 Монтескье ШЛ. О духе законов // Монтескье Ш.Л. Избранные произведения. — М.: Политиздат, 1955. — С. 159.
  • 5 Там само. — С. 163.
  • 6 Там само. — С. 659.
  • 7 Там само. — С. 412.
  • 8 Вольтер. Философия и методология истории // Историки и история: Жизнь, судьба, творчество: В 2 Т. — М.: Остожье, 1998. — Т. 2. — С. 56—58.
  • 9 Там само. — С. 72—78.
  • 10 Там само. — С. 66.
  • 11 Тюрго А. Р. Последовательные успехи человеческого разума: Речь, произнесенная в Сорбонне 11 декабря 1760 г. // Тюрго Д.Р. Избранные философские произведения. — М.: Соцэкгиз, 1937. — С. 51.
  • 12 Там само.
  • 13 Там само. — С. 51—52.
  • 14 Там само. — С. 53.
  • 15 Тюрго А. Р. Рассуждение о всеобщей истории // Тюрго А.Р. Избранные философские произведения. — С. 87.
  • 16 Там само. — С. 78.
  • 17 Кондорсэ Ж. А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. — М.: Соцэкгиз, 1936. — С. 4.
  • 18 Там само. — С. 5—6.
  • 19 Там само. — С. 221.
  • 20 Там само. — С. 5.
  • 21 Гердер И. Г. Еще один опыт философии истории для воспитания человечества // Гердер И. Г. Избр. произведения. — М.; Л.: ГИХЛ, 1959. — С. 274.
  • 22 Там само.
  • 23 Там само.
  • 24 Там само. — С. 276.
  • 25 Там само. — С. 278.
  • 26 Гердер И. Г. Идеи к философии истории человечества. — М.: Наука, 1977. — С. 428—429.
  • 27 Там само. — С. 229.
  • 28 Гердер И. Г. Письма для поощрения гуманности. // Гердер И.Г. Избр. произведения — С. 286—288.
  • 29 Кант Иммануил. Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском Плане // Кант Иммануил. Сочинения: В 6 т. — М.: Мысль, 1966. —Т. 6. — С. 7.
  • 30 Там само. — С. 9.
  • 31 Там само. — С. 11.
  • 32 Там само. — С. 13.
  • 33 Там само. — С. 18.
  • 34 Фихте И. Г. Основные черты современной эпохи // Фихте И.Г. Сочинения: В 2 т. — СПб.: МИФРИЛ, 1993. — С. 866.
  • 35 Там само. — С. 370.
  • 36 Шеллинг Ф.В.И. Система трансцендентального идеализма. — Л.: ОГИЗ, СОЦЭКГИЗ, 1936. — С. 838.
  • 37 Там само. — С. 358.
  • 38 Там само. — С. 842—343.
  • 39 Гегель Г. В. Ф. Народная религия и христианство // Гегель Г.В.Ф. Работы разных лет: В 2 т. — М.: Мысль, 1970. — Т. 1. — С 78.
  • 40 Гегель Г. В. Ф. Иенская реальная философия // Там само. — С. 287— 321; 822—853; 295—306; 307—308.
  • 41 Там само. — С. 307.
  • 42 Гегель Г. В. Ф. Система наук. Ч. 1 • Феноменология духа. — М.: СОЦЭКГИЗ, 1959. — С. 108—106; 196—202; 289—321.
  • 43 Там само. — С. 210—224.
  • 44 Там само. — С. 223.
  • 45 Там само. — С. 13.
  • 46 Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. Ч. 3. Философия духа // Гегель Г.В.Ф. Сочинения: В 14 т. — М.: Политиздат, 1956. — Т. 3. — С. 334.
  • 47 Гегель Г. В. Ф. Лекции по философии истории. — СПб.: Наука, 1993. — С. 72.
  • 48 Там само. — С. 147.

49 Там само. — С. 112.

  • 50 Бердяев Николаи. Смысл истории. — М.: Мысль, 1990. — С. 146.
  • 51 Там само. — С. 147.
  • 52 Гесиод. Работы и дни // Эллинские поэты. — М.: Худож. лит., 1963. — С. 145—147.
  • 53 Монтень Мишель. Опыты: В 3 кн.— М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1954.
  • — Кн. 1. — С. 143.
  • 54 Там само. — С. 265—266.
  • 55 Монтень Мишель. Опыты: В 3 кн.— 2-е изд. — М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1960. — Кн. 2. — С. 181—188.
  • 56 Монтень Мишель. Опыты: В 3 кн. — 2-е изд. — М.: Наука, 1979. — Кн. 8. — С. 809—310.
  • 57 Там само. — С. 311.
  • 58 Руссо Жан-Жак. Рассуждения, получившие премию Дижонской Академии в 1750 году по вопросу, предложенному этой же Академией: "Способствовало ли возрождение наук и искусств очищению нравов?" //Руссо Жан-Жак. Трактаты. — М.: Наука, 1969. — С. 18.
  • 59 Там само. — С. 19.
  • 60 Руссо Жан-Жак. Рассуждения о происхождении и основаниях неравенства между людьми // Руссо Жан-Жак. Трактаты. — М.: Наука, 1969. — С. 97—98.
  • 61 Полибий. Всеобщая история: В 40 кн. — СПб.: Наука. Ювента, 1995. — Т. 2 — С. 8.
  • 62 Там само.
  • 63 Там само.
  • 64 Там само.
  • 65 Там само. — С. 8—9.
  • 66 Порівняльну характеристику філософсько-історичних систем Полібія та Сима Ценя містить спеціально присвячена цій темі наукова розвідка відомого російського сходнознавця М.Й. Конрада.—Днв.: Конрад НЛ. Полибий и Сыма Цянь // Конрад Н.И. Запад и Восток. Статьи.—М.: Наука, Глав, ред. вост. лит., 1972. — С.47—76.
  • 67 Макиавелли Николло. Рассуждения о первой декаде Тита Ливия // Макиавелли Николло. Государь. Рассуждения о первой декаде Тита Ливия. О военном искусстве. — М.: Мысль, 1996. — С. 119.
  • 68 Там само. — С. 119—120.
  • 69 Кампанелла Томазо. Місто Сонця //Мор Томас. Утопія. Кампанелла Томазо. Місто Сонця. — К.: Дніпро, 1988. — С. 182.
  • 70 Там само. — С. 138.
  • 71 Из сонетов Кампанеллы // Кампанелла. Город Солнца. — М.: Изд-во АН СССР, 1954. — С. 44.
  • 72 Стасюлевич М. Опыт исторического обзора главных систем философии истории. — СПб.: Типография Ф.С.Сущинского, 1866. — С. 53.
  • 73 Копнин П.В. Философские идеи Ленина и логика. — М.: Наука, 1969.- С. 13.
  • 74 Там само.
  • 75 Фейербах Людвиг. Предварительные тезисы к реформе философии // Фейербах Людвиг. Избранные философские произведения: В 2 т.— М.: Политиздат, 1955. — Т. 1. — С. 127.
  • 76 Багатурил Г. А. О некоторых особенностях развития марксизма как теоретической системы // Вопр. философии. — 1983. — № 1. — С. 58.
  • 77 Там само. — С. 54.
  • 78 Маркс К. Економічний рукопис 1861—1863 рр. // Маркс К., Енгельс Ф. Твори, — Т. 47. — С. 424.
  • 79 Маркс К. Капітал. Критика політичної економії // Там само. — Т. 1. -С. 354.
  • 80 Маркс К. Начерки відповіді на лист В.I .Засулич // Там само. — Т. 19. — С. 386—405.
  • 81 Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 р. // Маркс К., Енгельс Ф. З ранніх творів. — К.: Політвидав України, 1973. — С. 554.
  • 82 Там само. — С. 553.
  • 83 Маркс К. Наймана праця і капітал // Там само. — Т. 6. — С. 426.
  • 84 Маркс К. До критики політичної економії. Вступ // Там само. — Т. 13. — С. 7.
  • 85 Маркс К. Економічні рукописи 1857—1859 рр. Ч. 1 // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. — Т. 46. — Ч. 1. — С. 34.
  • 86 Там само. — С. 39.
  • 87 Там само. — С. 413—414.
  • 88 Там само. — С. 38. 89 Там само. — С. 43.
  • 90 Маркс К., Енгельс Ф. Німецька ідеологія // Там само. — Т. З, — С. 34—85.
  • 91 Енгельс Ф. Походження сім'ї, приватної власності і держави // Там само. — Т. 21. — С. 25—26.
  • 92 Маркс К. Капітал. Т. 1 // Там само. — Т. 23. — С. 675.
  • 93 Маркс К. Лист до редакції "Отечественных записок" // Там само. — Т. 19. — С. 118—119.
 
< Попер   ЗМІСТ   Наст >