< Попер   ЗМІСТ   Наст >

Блок 3. Звернення до воїнів як піар-текст: факти стародавньої історії

Громадяни! Ви повинні поводитися так, щоб кожний із вас був у глибині душі переконаний, що він головний здобувач перемоги. З божою допомогою ця перемога поверне нам батьківщину, дім, волю, пошану дітей – тим, у кого вони є, – і дружин. Блаженні ті з нас, яким призначено перемогти й побачити цей найрадісніший день. Щасливі й ті, кому призначено загинути в бою: жоден багатій у світі не спорудить собі такого дивовижного пам'ятника. Коли наступить слушний момент, я перший заспіваю пеан; при словах пісні, що прикликає Еніалія, ми одностайно кинемося на ворога й помстимося тим, хто образив нас.

Ксенофонт, Історія Греції

За всіма правилами піару побудоване й звернення князя Святослава до князів – "золоте слово".

Великий княже Всеволоде! Мислю

Замало з Володимира літати –

Пора вже отчий стіл попильнувати!

Тобі під силу Волгу розкропити

Міцними опачинами і з Дону

Шоломами всю воду перелити.

Коли б прийшов, за красну половчанку

Платили б по ногаті, а за бранця –

Найбільше по різані. Ти ж бо можеш

Живими диво-стрілами стріляти -

Це Глібовими мужніми синами!

Буй Рюриче, Давиде невгамовний!

Чи то не ваші золоті шоломи

По крові плавали й дружинники хоробрі,

Мов тури, рикали, поранені у січі

На полі незнайомому, чужому?

Вступіть, володарі, в стремена золоті

За горе краю Руського, за рани

Криваві князя Ігоря!

Могутній Осмомисле Ярославе!

Високий злотокований твій стіл;

Залізними полками ти підпер

Угорські гори, міцно заступивши

Дорогу королеві. Ти замкнув

Ворота на Дунаї, через хмари

Метаючи каміння і пустивши

По синьому Дунаю кораблі.

Гроза твоя далеко доліта;

Ти одчиняєш Києву ворота

І з Галича готуєшся стрілять

Заморського султана. Господарю!

Стріляй мерщій поганця Кончака

За горе краю Руського, за рани

Криваві князя Ігоря!

Романе мужній! Дух тебе веде

На подвиги великі. Ти ширяєш,

Мов сокіл, на розбурханих вітрах,

У смілості змагаючись з орлами.

У тебе є залізні юнаки

В латинських обладунках. Де промчали

Гула земля. Литовці і ятвяги,

Дремели й половці покидали списи

І голови покірно приклонили

Під їхні харалужнії мечі...

Слово про Ігорів похід

Спочатку Святослав згадує про славу й заслуги кожного князя, потім апелює до почуття патріотизму, звертається із проханням згуртуватися й допомогти князеві Ігорю, описуючи жалюгідне становище його війська й акцентує на почутті жалю.

Як яскраві приклади використання технологій піару можна розглядати обіди й свята, які влаштовували древні правителі й воєначальники. Так, свята з жертвоприносинами певним чином маркували перемогу (в семіотичному плані перемога не є повною, якщо після неї не передбачене справжнє свято). "Коли звістка про перемогу над варварами прийшла в Рим, сенат ухвалив улаштувати п'ятнадцятиденні свята на честь богів, чого не бувало раніше ні при якій перемозі. Але, з іншого боку, й сама небезпека, коли повстало одночасно стільки ворожих племен, здавалася величезною, і любов народу до Цезаря оточила його перемоги особливо яскравим блиском" (Плутарх).

Особливий вплив мала й має безпосередня комунікація правителів і воєначальників із воїнами. "Іншим разом, коли військо штурмувало настільки ж круту й неприступну скелю, Олександр послав уперед молодих македонян і, звернувшись до одного юнака, якого також звали Олександром, сказав йому: "Твоє ім'я зобов'язує бути тебе мужнім". Хоробро борючись, юнак загинув у битві, і це дуже засмутило Олександра" (Плутарх).

Таким чином, коріння сучасного піару йдуть у глибоке минуле. Так, дії царя Хаммурапі, який наказав висікти на двометровому стовпі й зробити загальновідомим звід законів, можна віднести до перших спроб влади урегулювати відносини з громадськістю.

 
< Попер   ЗМІСТ   Наст >