< Попер   ЗМІСТ   Наст >

Сучасний протестантизм

Згодом, поряд з трьома основними напрямами протестантизму, або як відокремлення від них, почали виникати нові течії та секти. Вони були більше пов'язані з народною реформацією, селянськими рухами, які в релігійному плані репрезентувала ідеологія анабаптизму, тобто перехрещення – вимога хрещення в зрілому, свідомому віці.

Це пропонували, зокрема, менноніти, які виникли в 30-х pp. XVII ст. в Нідерландах. Назва походить від імені одного з перших керівників – Менно Симонса. З 1789 р„ за указом Катерини II, менноніти активно переїздять до Росії, зокрема в Україну, де створюють замкнену етноконфесійну групу, але в радянський період вони були значною мірою розпорошені. Зараз в світі їх близько 0,5 млн. В Україні діє одна громада меннонітів у Запорізькій області.

Баптизм (гр. baptize – "занурювати у воду") як течія виник bXVII ст. в Англії, згодом набув поширення в СІНА, інших країнах. Згідно з ученням баптистів, грішник має пройти три стадії: усвідомлення своєї гріховності, усвідомлення приреченості, звернення до Бога. Баптизм особливу увагу приділяє проблемі сенсу життя, який вбачається у врятуванні душі і досягненні блаженства в раю. Особливо важливу роль відіграють норми моральності та правила поведінкивідмова від алкоголю, лихослів'я, взаємодопомога в громаді є обов'язковими. Заперечують роль духовенства як посередника між Богом і людьми. Баптисти не визнають святих, ікон, чернецтва, церковних таїнств; визнаються християнські два- надесяті свята. Окремими святами є День жнив та День єдності.

Віровчення у баптизмі неодноразово переглядалося, що спричинилося до поділу на самостійні течії – баптисти-реформісти, баптисти сьомого дня, баптисти-п'ятидесятники тощо.

Баптисти завжди виступали прихильниками свободи совісті. Одночасно вони активно пропагували свою віру – цим повинен займатись кожен член громади. Сьогодні у світі 35 млн. баптистів. Чимало їх є у США, особливо серед негритянського населення. У країнах колишнього Радянського Союзу діє об'єднання євангельських християн-баптистів, до якого входять громади євангельських християн, баптистів, п'ятидесятників, меннонітів та ін.

Перша громада баптистів в Україні виникла в 1867 р. на Херсонщині. В 1884 р. утворюється Союз російських баптистів, до якого входили і українські баптисти. В 20-х – 30-х pp. XX ст. переслідування і репресії з боку радянської влади призвели до розпуску Союзу баптистів. В 1944 – 1945 pp. відбулося об'єднання баптистів, євангельських християн і християн віри євангельської. Було утворено єдину організацію

Євангельських християн-баптистів (ЄХБ). Це дуже чисельна організація, яка в Україні представлена 2705 громадами.

Квакери (англ. quaqe – тремтіти) появились у XVII ст. в Англії. Вірять, що в душі кожної людини знаходиться Бог ("внутрішнє світло"), тому саме пошук Бога та істини в собі є вищим сенсом життя. Сповідують абсолютний пацифізм та відмову від будь-якого чиновшанування. Вимагають повної релігійної терпимості, а також виняткової чесності і правдивості. Завжди були нечисленною сектою (близько 200 тис.), але помітною в своїй неординарності та протиріччях із суспільством.

Методисти відокремились від англіканства у 1795 р. Віровчення поєднують методичністю релігійного пізнання. Вони запозичують єпископальну та пресвітеріанську церковну організацію, вимагають реєстрації віруючих та обов'язкової участі у щотижневих молитовних зібраннях. Методисти ведуть активну місіонерську діяльність і нині посідають помітне місце в релігійному житті, зокрема в США – їх більше 31 млн.

П'ятидесятники з'явились у США в кінці XIX ст. Вони вийшли з різних протестантських напрямів, що зумовило їх різноманітність: християни віри євангельської, християни євангельської віри тощо. Догматично п'ятидесятники визнають загальнохристиянський Символ віри. В основу вчення покладено біблійський сюжет про сходження Духа Святого на апостолів Христа (коли відбулася глосолалія) – хрещення Духом Святим. Хрещення в такий спосіб – це перетворення людини ("народження зверху"), воно є надприроднім утвердженням в християнському житті через дари Святого Духа. Своєрідність п'ятидесятників проявляється в їх містико-індивідуалістському розумінні церкви, яка складається з окремих особистостей, "народжених зверху", і які отримали хрещення Духом Святим. П'ятидесятники сповідують "повне євангеліє", тобто установлюється необхідність кожному віруючому відповідним чином повторити земне життя Сина Божого.

П'ятидесятники є відкритою суспільству конфесією, що сприяє самореалізації її прихильників у середовищі віруючих і поза ним. Дотримуються обрядів хрещення та євхаристії. У громадах діють хори й музичні оркестри, якими керують відповідні фахівці. У світі – понад 50 млн. віруючих цього напряму.

В Україну п'ятидесятництво приходить в 20-х pp. XX ст. спочатку в західноукраїнські землі, далі поширюється по всій країні. Нинішнє п'ятидесятництво є неднорідним; функціонують різні течії п'ятидесятників, більшість з яких об'єднано в Союз християн віри євангельської України. Налічується 1595 громад.

Адвентизм (лат. adventus – пришестя) – течія пізнього протестантизму, що виникла у 30-х pp. XIX ст. в США, засновником якої є У. Міллер. Центральний догмат – очікування другого пришестя Ісуса Христа. За вченням адвентистів світ буде зруйновано вогнем, а для віруючих буде створена нова земля. По другому пришесті Христа воскреснуть праведні і настане тисячорічне царство Христа, після якого воскреснуть і грішники. Відбудеться остання боротьба, в якій переможе добро і світ назавжди звільниться від гріха та грішників. Визнаються обряди хрещення, руко по кладення, шлюбу. Є обов'язковими відвідування богослужінь та сплата десятини (10 частини прибутку). Адвентисти поділяються на декілька угруповань. Частина адвентистів-реформістів забороняє віруючим брати до рук зброю.

Найчисленнішими серед цих угрупувань є послідовники "пророчиці" Олени Уайт, що визнають щотижневе свято суботи (їх називають адвентистами сьомого дня). Ця течія виникла теж у США, як самостійна сформувалась у 1863 р. Адвентисти сьомого дня заперечують вчення про безсмертя душі, про пекло та рай. Вони вшановують суботу як головне та єдине Боже свято. Для них є характерною "санітарна реформа", яка вимагає від віруючого піклуватися про власне здоров'я. Існують деякі заборони стосовно їжі: не дозволяється їсти м'ясо "нечистих" тварин, зокрема свинину, вживати каву, чай, вино, тютюн.

У 1988 р. в світі нараховувалось близько 5 млн. адвентистів сьомого дня. В Україні діє Уніонна конференція Церкви АСД, яка нараховує 1040 громад і є складовою частиною Євро-Азійського дивізіону.

 
< Попер   ЗМІСТ   Наст >